ליסטי – צעצועים, מתנות, טיפים

קרדיט לתמונות PIXABAY

תהליך אוסמוזה הפוכה, בעברת תקנית פעפוע הפוך, הוא תהליך שבו תמיסה עוברת דרך מסנן ייעודי (ממברנה) שתפקידו ללכוד את המומס בצד אחד ולאפשר מעבר של ממס נקי וטהור לצד השני. כלומר, בתהליך זה הממס עובר שינוי מתמיסה בריכוז מומסים גבוה לתמיסה עם ריכוז מומסים נמוך. כדאי לדעת כי תהליך זה נפוץ מאוד בתעשיית התפלת מי הים והשפכים, ובנוסף משתמשים בתהליך זה בתעשיות נוספות כמו תעשיית המזון, החקלאות ועוד. אגב, גם במכוני שטיפת הרכב נהוג להשתמש במים שעברו דרך מערכת אוסמוזה הפוכה.

ראוי לציין כי מערכת אוסמוזה הפוכה יעילה מאוד בתהליך הנדרש לסינון המים, כולל סינון מי שתייה. שיטה זו שכיחה בחלק מברי המים הנפוצים כיום במשקי הבית ובעסקים, אך יש יתרונות וחסרונות לתהליך אוסמוזה הפוכה, לכן כדאי להכיר פתרונות אחרים הקיימים בשוק מסנני ומטהרי מי השתייה בארץ וברחבי העולם.

מהי מערכת אוסמוזה הפוכה (פעפוע הפוך)?

מערכת אוסמוזה הפוכה הינה בפועל מערכת סינון שתפקידה להוציא מהמים את החומרים, המזהמים השונים והכימיקלים שאינם בריאים לגוף האדם, כלומר המערכת מסננת את המים והופכת אותם לראויים לשתייה. זהו תהליך טבעי להעברת תמיסה בעלת ממס עם ריכוז מומסים גבוה מצד אחד לתמיסה בעלת ריכוז מומסים נמוך.

במערכת אוסמוזה הפוכה לסינון מים מעבירים את המים בלחץ גבוה דרך ממברנה ייעודית המאפשרת למולקולות המים לעבור דרכה, ותפקידה של הממברנה החדירה למחצה להסיר את המזהמים והחומרים שאינם רצויים במי השתייה או במים המשמשים בתעשיות המזון והחקלאות.

כדי להפוך את מי הברז לצלולים ולאיכותיים אפשר להתקין מתקן מים תת כיורי או לרכוש בר מים המבוסס על מערכת אוסמוזה הפוכה, אך יש פתרונות חלופיים הנחשבים כיום לאיכותיים יותר. המים שעוברים במתקני סינון המים הביתיים שיש בהם מערכת אוסמוזה הפוכה עוברים בשלב הראשון דרך סנן (פילטר) שתפקידו ללכוד ולהסיר מהם מזהמים יחסית גדולים כמו חול, חלקיקים שונים, חלודה וחומרים נוספים, בדרך כלל חומרים אורגניים המומסים במי הברז.

בשלב השני המים עוברים דרך מסנן פחם פעיל שתפקידו בין היתר להסיר מהמים טעמים, חיידקים מסוכנים וריחות נלווים. לאחר הסינון הראשוני המים עוברים בלחץ גבוה דרך ממברנה וכך מסירים מהם את הכימיקלים, המינרלים ומזהמים שונים. עם זאת, חשוב לדעת כי הממברנה מסירה מהמים גם את המינרלים החשובים לבריאות האדם, כולל מלחים שונים, לכן יש למים טעם שונה, ולא כולם אוהבים את הטעם של המים המסוננים.

מה היתרונות שלך מערכת אוסמוזה הפוכה?

היתרונות המרכזיים של מערכת אוסמוזה הפוכה לסינון המים הם:

  • מים נקיים וצלולים ללא חומרים ומזהמים לא רצויים.
  • מים ללא ריח וטעמים לא רצויים.
  • סינון יעיל של מי הברז המבטיח מים איכותיים וראויים לשתייה.

למערכת אוסמוזה הפוכה יש גם מספר חסרונות ובהם:

  • המערכת נחשבת לבזבזנית מאוד.
  • חשבון מים גדול ומנופח.
  • יש להשקיע הרבה אנרגיה כדי להעביר את המים דרך הממברנה.
  • יש אנשים שאינם אוהבים את הטעם של המים המסוננים, למרות שיש מתקני מים המשיבים את המינרלים למי השתייה.
  • מערכת אוסמוזה הפוכה היא שיטה יעילה לסינון המים אך היא פחות אפקטיבית בסינון חיידקים ובקטריות הנמצאים במים המגיעים לברזים בבית.
  • המערכת מסירה את המינרלים החשובים והחיוניים ביותר לאדם.

פתרונות חלופיים

מערכת אוסמוזה הפוכה אינה מתאימה לכולם, ויש פתרונות חלופיים לסינון ולטיהור מי הברז, למשל מתקן מים תת כיורי עם מערכת סננים ומסנני פחם פעיל, ברי מים עם מסנני פחם פעיל ונורת UV  וכדומה.