ליסטי – צעצועים, מתנות, טיפים

איך לחסוך כסף

אומרים שהוצאה על ילד מלידה ועד גיל 18 היא כמיליון שקלים. עם זאת, יש דרכים רבות לחסוך אחוז גבוה מהכסף הזה ולשמור אותו למטרות טובות יותר בחיינו ובחיים של הילדים שלנו. אספנו מספר טיפים המסבירים איך לחסוך כסף בתור הורים.

חבילות לידה של חנויות מוצרי התינוקות

נתחיל מההתחלה – ההריון. בייחוד הריון ראשון. הורים רבים מבלים שעות ארוכות בסקר שוק וקריאה על מוצרי תינוקות שונים. חנויות שונות המשווקות מוצרי מציעות רשימות מוכנות מראש הכוללות מוצרים רבים ומגוונים. כולם נשמעים חשובים ויעילים, אך בפועל, אחוז גבוה מהם נשאר ללא שימוש ולבסוף נזרק או נמסר. במקום שימוש בחבילה מוכנה כזו, מומלץ לקנות אך ורק את מוצרי הבסיס שברור שנשתמש בהם ולרכוש מוצרים נוספים כבר אחרי לידת התינוק, בהתאם לצורך ולניסיון שאנו צוברים. ניתן לחסוך כך אלפי שקלים ואף יותר.

מוצרי יד שנייה

אז נכון שכולנו רוצים את הטוב והחדש ביותר לילדים שלנו, אבל יש מוצרים שחבל לקנות אותם שוב כשהסביבה הקרובה שלנו כבר עשתה זאת בעבר. מדובר כאן גם על חסכון בכסף וגם בשמירה על איכות הסביבה. דוגמא טובה למוצר יד שנייה שאפשר וכדאי לקבל, הוא ספרים. ספרים עולים לא מעט כסף, בייחוד ברשתות הגדולות. עשרות או מאות ספרים שנקנה לילד במהלך חייו מצטברים לאלפי שקלים. במקום זאת, ניתן לקבל מגוון רחב מאד של ספרים במצב מעולה וכך לתת לילד גיוון רב במחיר נמוך הרבה יותר. גם צעצועים לגיל הרך הם מוצר שכדאי לשקול לקבל יד שנייה, משום שזה בהרבה מקרים צעצועים יקרים מאד אך במצב חדש לגמרי. גם רהיטים, עגלות ומנשאים הם דוגמא מעולה למוצר ששווה לקבל ולא לרכוש.

כלכלה שיתופית

רעיון מאד מודרני שמשלב בתוכו גם פעילות חברתית, הוא שיתוף בין הורים. ניתן לעשות את זה באופן עצמאי במעגל החברים הקרוב ויש גם אפליקציות ושירותים שנועדו לזה. הרעיון הוא להעביר בין המשפחות צעצועים שונים, וכך לחסוך את הקנייה הנוספת, אבל לתת לילד מגוון רחב יותר של צעצועים בצורה הזו. כולנו היינו בסיטואציה שבה קנינו לילד צעצוע גדול ויקר ולאחר כמה שעות התלהבות הוא כבר לא מעורר עניין. באמצעות שיתוף והעברה של הצעצועים בין חברים, ניתן בקלות לחסוך סכומי כסף רבים בלי לגרוע מהחוויה של הילדים. בנוסף, מצטרף כאן האלמנט השיתופי המלמד את הילד שיתוף פעולה וחלוקה עם האחר.

בילויים בטבע במקום בקניון

תקופה הקורונה, קשה ככל שתהיה, הראתה לנו איך לחסוך כסף בתור הורים. הבילויים בקניונים ובבתי הקולנוע נעלמו והוחלפו בפיקניקים וטיולים בטבע. גם בשגרה הרגילה שלנו, מדובר בפעילות טובה הרבה יותר. פעילות בטבע מגבשת יותר, כוללת כמובן אוויר צח ובנוסף להכל גם חסכונית יותר. בטיולים בטבע לא נפגוש בחנויות צעצועים ודוכני ממתקים ונוכל להנות מחוויה של הכנת סל פיקניק ומשחק פעיל בחוץ.

חומרי יצירה ביתיים

חומרי יצירה מהווים הוצאה לא קטנה. קיימות שיטות רבות לחסכון גם בתחום הזה. למשל, אפייה של בצק במקום קניית פלסטלינה. בעזרת קמח, צבע מאכל ועוד כמה חומרים, נוכל להכין כמות גדולה של בצק משחק. כך נקבל גם חומר בטיחותי יותר לילדים וחוויה מיוחדת של ההכנה, שמהווה פעילות בפני עצמה. עוד דוגמא לחומרי יצירה ביתיים היא למשל שימוש בדפים שכבר קיימים בבית לציור (חשבונות, עיתונים).

חסכון לעתיד

כל אחד מאיתנו מוציא מאות שקלים בחודש ללא מחשבה בכלל. הפקדה לחסכון פשוט, כמו קופת גמל או מוצר פיננסי אחר, של 100-200 שקלים בחודש, עד שהילד בן 18, תהווה מתנה נפלאה לילד שתעזור לו להתחיל את החיים הבוגרים שלו בצורה קלה הרבה יותר. לדוגמא, אם נשקיע מיום הלידה עד גיל 18, 200 שקלים מידי חודש, נקבל כ-43,000 שקלים (כמובן, לפני צבירת ריביות שעשויה להגדיל את הסכום בצורה משמעותית ביותר). 

סקר שוק לפנייה קנייה וקניית מוצרים בחו"ל

כדאי לבחור במספר מקומות את מחיר המוצר הרצוי וכמובן להשוות לאתרים בחו"ל. לדוגמא, הנה דוגמא לכמה מוצרי תינוקות שבארץ היו עולים הרבה יותר.

ללמד את הילדים על כסף

טיפ אחרון וחשוב, הוא לשתף את הילדים ברעיון. כבר מגיל צעיר מאד, אפילו גיל 4, ניתן ללמד את הילדים על כסף. אפשר לתת להם כמה שקלים בכל שבוע, ולהציע להם לחסוך אותם למתנה אחת גדולה, או לבזבז בכל שבוע. בהתאם להחלטה שלהם, להסביר להם על המשמעות שעומדת מאחורי זה.