ליסטי – צעצועים, מתנות, טיפים

דברים שכל הורה טרי חייב לדעת

הרבה דברים שמוכרים בתור עובדות או דברים מובנים מאליהם בנוגע לתינוקות עלולים במקרים מסויימים דווקא לסכן אותם. ריכזנו כאן מספר טיפים וכללי בטיחות שכל הורה טרי חייב לדעת.

1. מגן ראש ונחשוש

אחד הדברים שקונים באופן כמעט אוטומטי לתינוק הוא מגן ראש ולעתים גם נחשוש למיטה.  אמנם מדובר במוצרים עיצוביים מעולים והמטרה שלהם נשמעת טובה (הגנה מפני חבלות ראש לתינוק), אבל בפועל, ראשו של התינוק עלול להתקע ולהסתבך בהם ולהביא חלילה לחנק. לכן, כדאי להשקיע דווקא במיטת תינוק איכותית בעלת סורגים המונעים חבלה קשה במידה של פגיעה. סורגים של מיטות תינוק אמורים להיות מותאים לפגיעה של הראש בהם.

הסבר נוסף באתר כללית

לחלופין, אפשר להשתמש במגן ראש שבו כל סורג מרופד אך אין חיבור בין כל הסורגים.

2. שמיכות

גם בימי החורף הקרים, חשוב לזכור כי אין לכסות תינוקות רכים בשמיכה עבה מידי וכבדה, מחשש לחנק. עדיף לחמם מעט את החדר במידת הצורך (וגם כאן, עם שיקול דעת), להלביש מעט חם יותר או להשתמש בשק שינה יעודי.

בכל מקרה, חשוב לזכור ששמיכות עבות עלולות לסכן את התינוק.


3. טעימות

אז נכון שכולנו רוצים שהתינוק או התינוקת שלנו יתנסו בסוגי אוכל שונים ויוכלו להיות חלק מהארוחות בבית, אבל חייבים לבצע את התהליך עם שיקול דעת. את הטעימות חשוב לבצע בזהירות, בכמויות קטנות ממש ולתת כל טעימה בנפרד במשך כמה ימים בשעות הבוקר או הצהריים למקרה שתתפתח תגובה אלרגית.

4. בטיחות בבית

תופתעו לגלות כמה מהר הקטנטנים שלנו מתחילים לנסות לפתוח מגירות בבית, לטפס על רהיטים ולגעת בשקעים ובחפצים חדים. כדאי לאבטח את הבית בשלב כמה שיותר מוקדם.

למשל, כדאי לרכוש מנעולים מגנטיים שלא דורשים הדבקה (וכך לא הורסים את הרהיטים), כמו לדוגמא המנעול הזה

בנוסף, חשוב לקבע רהיטים שיכולים להתפך לקיר ולהרחיק חומרי ניקוי ותרופות מהישג היד של הילדים.

5. בטיחות באכילה

מדובר בסעיף קריטי מאד. הצורה שבה האוכל מגיע לתינוק חייבת להיות מותאמת לגיל שלו. לדוגמא, חתיכות קטנות ונוחות לאכילה, חיתוך לאורך ולא לעיגולים ועוד. בנוסף, מאכלים כמו אגוזים או פירות יבשים שלמים אינם מתאימים ומסוכנים עד גיל 5. מאכלים מהסוג הזה חייבים להגיע טחונים בלבד. 

6. בטיחות ברכב

גם אם נבחר כסא בטיחות בעל התוצאות הטובות ביותר במבחני ריסוק, במידה ונשתמש בו בצורה לא נכונה, הנזק יהיה גדול מהתועלת. לכן, כדאי להיעזר במתקין מקצועי שיסביר לנו כיצד להשתמש בכסא בצורה נכונה, או לחלופין להשקיע זמן רב בלימוד הספר או הסרטונים של התקנת הכסאות.

7. בטיחות בזמן השינה

בנוסף לסעיף בנוגע לנחשוש ומגן הראש, חשוב לזכור כי אין להניח יחד עם תינוק שרק נולד כריות, צעצועים או כל חפץ אחר בתוך המיטה מחשש לחנק.

8. בטיחות באמבטיה

הדבר שהכי חשוב לזכור לגבי זה, הוא לעולם לא להשאיר את התינוק לבד באמבטיה. אפילו לא לשנייה, לשום סיבה. בנוסף חשוב למלא את האמבטיה בכמות לא גדולה מידי של מים ולדאוג למשטח נוגד החלקה, כמו המשטח הזה למשל. כמו כן חשוב לוודא את טמפרטורת המים.

9. קורס החייאת תינוקות

הנושא עצמו נשמע מאיים ורחוק מאיתנו, אך למעשה מדובר בדבר שיכול לקרות לכל אחד. מצבים כמו חנק ממזון או מצבים מסוכנים אחרים, יכולים להגמר אחרת לגמרי אם מי שמטפל בתינוק יעבור קורס כזה. כדאי להשקיע בקורס של כמה שעות ולקבל כלים להתמודד במידת הצורך. שווה לברר בטיפת חלב – לעתים מועברים קורסים חינמיים.

אין ספק כי גידול ילדים הוא משימה מהנה וקשה כאחד. אך אם נזכור את הכללים הבסיסיים לבטיחותם של הילדים, החיים יהיו מעט קלים ורגועים יותר.