ליסטי – צעצועים, מתנות, טיפים

רוב ההורים מכירים את "גיל שנתיים הנורא", הגיל שבו ילדים יכולים להיות מועדים להתקפי זעם ונראה שהם מתנגדים לכל מה שאתם מנסים לעשות. אבל עבור חלק מההורים, האתגרים מתחילים אפילו מוקדם יותר. אם ילדכם נמצא כל הזמן במעין מצב דרוך, תמיד נראה שהוא מגורה יתר על המידה או מגורה פחות מהנורמה, ואתם פשוט לא מצליחים לגרום לו להתיישב, ייתכן שהוא סובל מבעיות ויסות חושי.

אז מה זה אומר?

בקצרה – ויסות חושי מתייחס ליכולת לקלוט ולעבד מידע מהסביבה ולאחר מכן להגיב כראוי. עבור ילדים עם בעיות ויסות חושי, תהליך זה מופרע, מה שעלול להוביל למגוון אתגרים.

תסמינים של בעיות ויסות חושי

ישנם מגוון תסמינים שיכולים להעיד על בעיית ויסות חושי. אם ילדכם נמצא כל הזמן בתנועה, ייתכן שהוא מחפש קלט חושי כדי לנסות לווסת את רמת העוררות שלו. זה יכול להיראות כמו היפראקטיביות, התפרעות, או כאילו נמצא בתנועה מתמדת. הם עשויים גם להיות מוסחים בקלות או לחוות קשיים בכל הנוגע להתמקדות במשימות. חלק מהילדים עשויים להיות רגישים יתר על המידה לגירויים מסוימים, כגון רעש או מגע, בעוד שאחרים עשויים להיראות חסרי רגישות לכאב או לטמפרטורה.

בעיות התנהגות

ישנן גם מספר בעיות התנהגות שיכולות להיות קשורות לבעיות ויסות חושי. אלה יכולים לכלול התקפי זעם, תוקפנות, פציעה עצמית והתמוטטות. אם ילדכם חווה אחד מהתסמינים הללו, חשוב לדבר עם רופא הילדים המטפל בילדכם. היוועצות עם רופא יכולה לשלול כל גורם אפשרי אחר מה שיסע לכם כאשר הרופא יפנה אתכם למומחה במידת הצורך.

 גורמים לבעיות ויסות חושי

אין סיבה אחת לבעיות ויסות חושי – הן יכולות להיגרם ממגוון גורמים, כולל נטייה גנטית, חשיפה טרום לידתית לרעלנים, סיבוכי לידה ופגיעה מוחית סביב הלידה. ילדים שנמצאים על הספקטרום האוטיסטי נוטים גם הם לחוות יותר בעיות ויסות חושי,,הסיבה לכך היא שקשיי עיבוד חושי הם סימפטום מרכזי של אוטיזם.

כיצד מאבחנים בעיות ויסות חושי?

אם אתם חוששים שלילדכם יש בעיה בוויסות חושי, הצעד הראשון הוא לדבר עם רופא הילדים.  סביר להניח שהוא יבצע בדיקה גופנית וישאל על ההיסטוריה הרפואית של ילדכם. כפי שהוזכר, רופא המשפחה שלכם עשוי גם להפנות אתכם למומחה, כגון רופא ילדים התפתחותי, נוירולוג או מרפא בעיסוק. מומחים אלה יכולים לערוך הערכה מקיפה יותר, שעשויה לכלול הערכה חושית. הערכה חושית היא סדרה של מבחנים המודדים כיצד ילדכם מגיב לגירויים שונים, כגון רעש, אור, מגע ותנועה. מידע זה יכול לסייע בזיהוי כל אזורי קושי ולהנחות את הטיפול.

טיפול בבעיות ויסות חושי

אין גישה אחת המתאימה לכולם לטיפול בבעיות ויסות חושי. סוג הטיפול ישתנה בהתאם לחומרת התסמינים ולגורם הבסיסי. במקרים מסוימים, תרופות עשויות להינתן כדי לסייע בניהול תסמינים ספציפיים. לדוגמה, תרופות נוגדות דיכאון עשויות לשמש לטיפול בהתקפי זעם או תוקפנות, וניתן להשתמש בחומרים ממריצים כדי לסייע בתשומת לב ומיקוד.

אז רק תרופות?

חשוב להדגיש כי יש להשתמש כמעט תמיד בתרופות יחד עם צורות טיפול אחרות, כגון טיפול התנהגותי. טיפול התנהגותי יכול לעזור ללמד ילדים מיומנויות התמודדות וויסות עצמי. זה גם יכול לעזור לכם ההורים ללמוד כיצד לתמוך בצורה הטובה ביותר בילד שלכם. ריפוי בעיסוק יכול להועיל גם לילדים עם בעיות ויסות חושי. מרפאים בעיסוק יכולים לעזור לזהות כל אזורי קושי ולפתח ״דיאטה״ חושית כדי לטפל בהם. דיאטה חושית היא תוכנית ספציפית הכוללת פעילויות ותרגילים כדי לעזור לספק את הכמות הנכונה של קלט חושי.

למידע נוסף >>

אז מה היה לנו כאן?

לסיכום, עם הטיפול הנכון, רוב הילדים עם בעיות ויסות חושי יכולים להשתפר. עם זאת, חשוב לזכור שזהו מצב לכל החיים, והתסמינים עלולים להתלקח בתקופות של לחץ. אז אם אתם חושבים שלילדכם יש בעיה בוויסות חושי, אל תהססו לדבר עם רופא הילדים שלו ואין ספק כי עם התמיכה הנכונה, ילדכם יכול לשגשג.

*אין באמור שום המלצה רפואית – יש להתייעץ עם רופא או גורם מוסמך על מנת לאבחן ולטפל בכל בעיה.

קרדיט : קאנבה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *