ליסטי – צעצועים, מתנות, טיפים

למה חשוב לכלול בתפריט מספיק ויטמין A ואיך משיגים אותו?

במאה ה-21 כבר ברור לכולנו עד כמה הדוק החיבור בין תזונה לבין בריאות. בפרט אנחנו יודעים שחשוב לאכול מאכלים שיספקו לנו ויטמינים ומינרלים, אבל לא תמיד ברור לנו להם הם חיוניים ובעיקר איך משיגים אותם. כאן בעמוד תמצאו תשובות מפורטות לגבי ויטמין A.

למה ויטמין A חיוני לגוף?

ויטמין A לוקח חלק בתהליכים רבים בגוף שלנו: הוא תורם לתפקוד מיטבי של המערכת החיסונית, חיוני לראייה תקינה (מפני שהוא מחזק את הקרניות, ומפחית במידה ניכרת את הסיכון ללקות ב-AMD, מחלה שפוגעת באזור המקולה בעין), לוקח חלק בתהליכי חלוקת תאים ולכן בגדילה, עוזר לשמור על בריאות העור ובנוסף לכל אלה הוא מהווה גם נוגד חמצון ולכן נלחם ברדיקלים חופשיים שגורמים להזדקנות מואצת.

שתי הדרכים האפקטיביות לספק לגוף ויטמין A

ישנן שתי דרכים לספק לגוף את הוויטמין הכל כך חיוני: דרך אחת היא לצרוך מאכלים שמכילים ויטמין A בתצורתו הסופית. דרך שנייה, אפקטיבית לא פחות, היא לאכול מזונות שיש בהם קרוטנואידים – מפני שגוף האדם יודע להמיר אותם לכדי ויטמין A.

בקבוצה הראשונה של המאכלים, אלה שיש בהם את הוויטמין בתצורתו הסופית, נמצאים בין השאר כבד, חמאה, שמן דגים וחלמונים. למי שנרתעים מהמאכלים האלה, ובהקשר זה כדאי לציין שיש בהם גם מרכיבים שליליים, מומלצים פירות וירקות כתומים ובפרט גזר, בטטות, מלון ודלעת, וגם קייל, תרד, קישואים, פפאיה ופלפלים אדומים (שכל אחד מהם מכיל עוד שלל ויטמינים ומינרלים מועילים).

מהי הרמה הרצויה של צריכת ויטמין A ביום?

המינון הנכון הוא 900 מק"ג ויטמין A לגבר ו-700 מק"ג לאישה. כדאי לדעת שיש גם רף מקסימלי – מומלץ בחום לא לצרוך יותר מ-3,000 מק"ג ויטמין A, אם כי הסיכוי להגיע לכמות כזו כשמקפידים על תזונה מאוזנת הוא אפסי. כשיש אינדיקציות למחסור בוויטמין A, מומלץ לשקול נטילת תוסף, רצוי אחרי התייעצות עם רופא/ה או תזונאי/ת.

באתר https://www.medico.co.il ממתין עוד מידע רב בנושא ויטמינים – מידע שעשוי לעזור לכם לשדרג את התזונה ואת הבריאות.

קרדיט לתמונות PIXABAY