ליסטי – צעצועים, מתנות, טיפים

החשיבות של ויטמין C לתפקודן התקין של מערכות גוף רבות אינה מוטלת בספק. הסכנה למחסור בכמויות נאותות של ויטמין C אינה רק בשל הפגיעה במערכות הגוף עבורן הוא חיוני, אלא גם בשל היותו גורם מונע מחלות. מהם הסימפטומים למחסור ומי בקבוצת סיכון למחסור. יש להקפיד על אספקה יומית סדירה, ועדיף לצרוך ויטמין C ליפוזומלי.

קרדיט תמונה : אקוסאפ

ויטמין C הוא אחד מהוויטמינים הנחקרים מזה שנים רבות, ובעצם מאז שזיהה אותו החוקר ההונגרי אלברט סנט-גיירגי, זוכה פרס נובל, בשנת 1932. אף טרם גילויו זיהו מומחי תזונה שגורם מסוים בפרי ההדר עשוי למנוע את מחלת הצפדינה, מחלה שהביאה למותם של כשני מיליון יורדי ים בין השנים 1500 ל- 1800, וגורם זה זוהה אחר כך כוויטמין C. 

המחקרים מראים שיש לו תרומה נכבדה לתפקוד התקין של מערכות רבות בגוף האדם. בין התועלות המיוחסות לוויטמין C נזכיר בקרת דלקות והשתתפות בתהליך ריפוי פציעות, נטרול רדיקלים חופשיים מזיקים, סיוע בייצור מספר הורמונים וחומרים מעבירי מסרים הנמצאים בשימוש המערכת העצבית, וכמו כן הוא נדרש לייצור קולגן. הקולגן הוא חלבון שמרכיב את רקמות החיבור ומככב גם במערכת העצבים, במערכת החיסונית, בעצמות, במפרקים ובעור.  

העור מכיל כמויות גדולות יחסית של ויטמין C בגלל שהוא מעודד יצירת קולגן ומגן על העור מנזקי הקרינה האולטרה סגולית של השמש. נבהיר שהקרמים שמכילים ויטמין C אינם תורמים למאגרים העוריים של ויטמין C מאחר שהוא כמעט שאינו נספג דרך העור, וכדי ליהנות מהתועלות שלו עדיף לצרוך אותו באמצעות מזון או תוספי תזונה.  

ויטמין C חשוב לגדילה ולבריאות העצמות, החניכיים, השיניים וכלי הדם. בנוסף, נתגלה שוויטמין C משפר את ספיגת הברזל, ובפרט את ספיגתו של זה שנמצא במזונות מהצומח. לכן כאשר צורכים מזון מהצומח המכיל ברזל, כדאי ליטול במקביל גם ויטמין C. 

אחד השימושים המפתיעים של ויטמין C  נובע מהיותו חומר אנטי-היסטמיני. מסתבר שלוויטמין C יש תרומה להסדרת הרמות של היסטמין בדם. זה אומר שיש לו תועלת בעונות המעבר המלוות בגידול בהתקפי אלרגיה, וכן עבור אנשים הסובלים ממחלת ים או ממחלת הנסיעות. על פי מחקרים רפואיים ניתן להשיג תוצאה דומה לזו המושגת באמצעות תרופות אנטי-היסטמיניות בעזרת נטילת ויטמין C. 

האם יש סיכון ממשי למחסור בוויטמין C

על רקע התועלות הרבות של ויטמין C עולה התהייה אם יש סיכון ממשי למחסור בוויטמין זה וכיצד מזהים מחסור. סימני המחסור אינם שכיחים במדינות המפותחות, ובדרך כלל הם נובעים מצריכה יומית הפחותה מ- 10 מיליגרם במשך חודש או יותר. מי שנמצא בסיכון למחסור בוויטמין C אלו אנשים שאינם מרבים באכילת פירות וירקות, מעשנים או אנשים הנחשפים באופן מתמשך לעישון, צרכני סמים (כולל קלים) ואלכוהול. 

סימנים למחסור בוויטמין C תלויים במידת החומרה של המחסור. מחלת הצפדינה שהיא מחלה מסכנת חיים נובעת ממחסור חמור בוויטמין C ובין התופעות המלוות אותה איבוד קולגן שמחליש את רקמות החיבור ופוגע במראה העור. במקרה של צפדינה יופיעו על פני העור כתמים הנובעים משטפי דם, נפיחות ודימום בחניכיים ועם התמשכות המחלה אבדן שיניים, נשירת שיער, וכן עיכוב בהחלמה מפציעות עוריות.

במקרים פחות חמורים תתכן חולשה, בחילות והרגשה רעה. תתכן גם אנמיה הנובעת ממחסור בברזל, שבעצם לא נובעת ממחסור באספקת ברזל אלא ממחסור בוויטמין C שגורם לספיגה מועטה של ברזל ממקורות תזונה מהצומח.

הסכנה למחסור בכמויות נאותות של ויטמין C אינה רק בשל הפגיעה במערכות הגוף עבורן הוא חיוני, אלא גם בשל היותו גורם מונע מחלות. אז אמנם אולי לא תזהו סימפטומים למחסור בוויטמין C אולם בעקבות אספקה לא סדירה של כמות לא נאותה אתם מגבירים את הסיכון לחלות במחלות מסוימות. 

כבר הזכרנו את היות ויטמין C נוגד חמצון עוצמתי שיש בכוחו לנטרל רדיקלים חופשיים, ואת חשיבותו לתפקודה התקין של מערכת החיסון. מעבר לכך, מספר מחקרים אפידמיולוגים מצביעים על היתכנות להפחתת מחלות כרוניות הכוללות מחלות לב וכלי דם וסוגי סרטן מסוימים. נמצא גם שיש קשר בין רמות צריכה גבוהות של פירות וירקות המכילים ויטמין C ובין הפחתת הסיכון ללקות במחלת העיניים קטרקט. 

להקפיד על אספקה יומית סדירה

הגוף אינו מסוגל לייצר בעצמו ויטמין C ואף אינו אוגר ויטמין C ועל כן יש צורך להקפיד על אספקה יומית סדירה של כמויות נאותות מהוויטמין. במרבית המצבים האספקה היומית יכולה להתבצע בעזרת תזונה מתאימה או באמצעות נטילת תוספי תזונה. 

תקרת הנטילה היומית של ויטמין C באמצעות תוספי תזונה עומדת לפי הרשות האמריקאית לתרופות ומזון על 2,000 מיליגרם ביום לאדם בוגר בריא. למעי יש יכולת מוגבלת לספוג ויטמין C ומחקרים מראים שספיגת ויטמין C יורדת ביותר ממחצית כאשר המנות הניטלות עולות על 1,000 מיליגרם. 

אצל אנשים בריאים, נטילת מנות גדולות בתחום המותר אינה מסכנת את הבריאות מאחר שברגע שלרקמות הגוף אין צורך בוויטמין C הספיגה פוחתת וכול העודפים מופרשים בשתן.

לתצורה בה ניטל ויטמין C  יש השפעה מהותית על מהירות ויעילות הספיגה ממערכת העיכול לזרם הדם. יש עדיפות ברורה למארז ליפוזומלי של ויטמין C שמחד מגן על החומר הפעיל מהשפעות של חומצות הקיבה ומאידך מאפשר ספיגה מהירה ומאד יעילה מהמעי לזרם הדם. 

ויטמין C ליפוזומלי של אקוסאפ שהוא בעל זמינות ביולוגית גבוהה, מונגש כתמיסה נוזלית בטעם עדין של תפוז. כלל הרכיבים שבהם נעשה שימוש לשם ייצורו של ויטמין C ליפוזומלי הם טבעיים. 

לקריאת המאמר המלא באתר EcoSupp  עם הפניות למחקרים ומקורות בקרו באתר אקוסאפ